CRM software voor restaurants

Restaurants profiteren van het gebruik van CRM-software met website- en kassasysteemverbinding.

Bedrijven van verschillende specialisaties en industrieën kunnen het gebruik van bedrijfssoftware controleren. Dit geldt zowel voor ERP-systemen als het hart van de eigen infrastructuur als voor CRM-systemen waarmee klantrelatieprocessen kunnen worden beheerd, gecontroleerd, geoptimaliseerd en geautomatiseerd. Daarom willen we graag crm-software onder de loep nemen voor bedrijven die in de loop van de coronapandemie vooral last hebben gehad van de sociale beperkingen: restaurants.

Uitzicht op restaurants

Restaurants kunnen worden toegewezen aan de horeca. Hier zijn ze een vorm van luxe restaurants waarin eten wordt bereid en drankjes worden aangeboden. Ze verschillen van andere horecagelegenheden, zoals fastfoodrestaurants of bistro’s, doordat ze een eigen keuken hebben, waarin de meeste pas worden bereid nadat de bestelling door de gast is besteld.

Volledige kassa en systeemcatering

Restaurants kunnen worden toegewezen aan de horeca. Hier zijn ze een vorm van luxe restaurants waarin eten wordt bereid en drankjes worden aangeboden. Ze verschillen van andere horecagelegenheden, zoals fastfoodrestaurants of bistro’s, doordat ze een eigen keuken hebben, waarin de meeste pas worden bereid nadat de bestelling door de gast is besteld.

Volledige kassa en systeemcatering

In principe worden relatief weinig ingrediënten voorgeproduceerd. In plaats daarvan krijgen gasten eten van hogere kwaliteit aangeboden. Daarnaast is het gebruikelijk om verschillende menu’s aan te bieden, zoals voorgerechten, hoofdgerechten en desserts. Daarnaast komt het belang van de sfeer voor gastvrijheid steeds meer in beeld. Dit maakt duidelijk dat restaurants op het gebied van gastronomie tot de meer luxe klasse behoren. Vooruitlopend hierop willen we hieronder enkele belangrijke functies van een CRM-software voor restaurants behandelen.

Verkooppunt (POS)

De drie letters POS zijn de afkorting voor Point of Sale. Dit zijn kassasystemen. Op het gebied van gastronomie worden kassasystemen echter niet alleen gebruikt als kassa’s. Ze worden ook gebruikt voor ontvangstcontrole. Dit betekent dat zij het gehele bestelproces beheersen van de orderintake tot de bereiding en de keuken en uiteindelijk de overgangen naar de klant met daaropvolgende facturatie. Differentiaties tussen kassasystemen moeten worden gemaakt, afhankelijk van het type gastronomie. Afhankelijk van of het gaat om volledige catering, kassagastronomie of systeemcatering, is een andere functiediepte vereist. Restaurants worden toegewezen aan de volledige gastronomie.

POS-softwarefuncties voor volledige catering

Vanwege de huidige noodzaak voor de plaatsing van de gasten aan tafel evenals de meestal complexere gerechten en het bijbehorende landingsproces, zijn hier steeds meer functies nodig dan bijvoorbeeld in fastfoodrestaurants (kassagastronomie). Deze omvatten tafelbediening, menubesturing, documentcontrole en keukenbesturing, elk met tal van subfuncties. Moderne kassasystemen voor full-service catering laten ook vaak een wijziging van de kassa toe tijdens piekuren. Daarnaast worden mobiele apparaten met toegang tot het kassasysteem ook steeds vaker gebruikt in restaurantactiviteiten, wat de service aanzienlijk verlicht.

Website verbinding

In het tijdperk van digitale transformatie is het exploiteren van een online aanwezigheid van onschatbare waarde. De website fungeert als een soort boegbeeld van je eigen bedrijf. Wie als bedrijf niet online plaatsvindt, loopt het risico überhaupt niet gevonden te worden door potentiële klanten of gasten. Bij het ontwerpen van de online aanwezigheid moet er ook voor worden gezorgd dat deze de identiteit van het bedrijf of restaurant weerspiegelt. Dit geeft nieuwe gasten een goede, eerste indruk van het eten en de sfeer. Maar niet alleen de online aanwezigheid zelf is relevant. Restaurants moeten er ook voor zorgen dat ze het gedrag van hun website-hulpprogramma kunnen evalueren. Hiervoor is een koppeling van website- en CRM-software aan te raden.

Online reserveren

Op de website kunnen bijvoorbeeld formulieren worden opgesteld waarmee potentiële gasten zelfs buiten openingstijden vragen kunnen stellen of reserveringen kunnen maken. Via de interface met marketing automationmarketing automation worden aanvragen vervolgens direct doorgestuurd naar het CRM-systeem en daar naar de juiste plek voor verdere afhandeling. Op deze manier worden administratieve processen aanzienlijk gestroomlijnd.

Vind de juiste CRM-software voor uw restaurant

Samenvattend kan worden gesteld dat restaurants als onderdeel van volledige catering veel baat kunnen hebben bij het gebruik van CRM-software met koppeling met een geschikt kassasysteem en een eigen website. Restaurants die op zoek zijn naar een adequaat CRM-systeem moeten zich in ieder geval eerst intensief bezighouden met hun eigen individuele wensen voordat ze op zoek gaan naar een geschikt CRM-systeem.