De horecasector is gezellig en voor de gasten erg ontspannen. Aan de andere kant van de bar kan het voor de eigenaar en werknemers nog wel eens erg stressen zijn. Als het druk is, dan ben je aan het racen van tafeltje naar tafeltje en voor de eigenaar is het elke avond spannend of er niet gestolen wordt. In de horeca wordt namelijk op verschillende manieren gestolen. In deze blog bekijken we hoe je als horecaondernemer diefstal kunt voorkomen.

Een open huis

Als horecagelegenheid heb je niet door dat je een toekomstige dief serveert. Dieven gaan namelijk vaak eerst langs bij een tentje om te eten of te drinken, omdat ze dan onopvallend van binnen de toko kunnen bekijken. Waar zitten de zwakke plekken en waar bevindt zich de kassa of zelfs de kluis? Superslim natuurlijk, maar daarom is het verstandig voor elke horecagelegenheid om te investeren in goede sloten en andere beveiliging. Woon je in Noord-Holland? Dan kun je terecht bij slotenmaker Zaandam. Zij helpen je graag met het verbeteren van de veiligheid van je horecagelegenheid.

Frauderend personeel

De mensen waarmee je werkt, wil je natuurlijk 100% kunnen vertrouwen. Helaas weet iedere horecaondernemer dat diefstal een groot probleem is. Het is namelijk erg makkelijk om een fooi of enkele euro’s per dag uit de kassa in eigen zak te drukken. We raden aan om elke dag een vast basisbedrag in de kassa te leggen en dit te tellen. Vervolgens tel je aan het einde van de avond de dagomzet en zo kun je berekenen of er geld mist. Komt dit structureel voor, dan weet je dat je een stevig gesprek met je personeel moet voeren. Er is in Engeland onderzoek naar gedaan en in extreme gevallen kan diefstal van personeel je zo’n 6% winst per jaar schelen. Onze tip is om personeel zorgvuldig te selecteren en vorige werkgevers even op te bellen alvorens je iemand aanneemt. Als zij je al laten weten dat de werknemer niet helemaal zuiver is, kun je hem of haar beter niet aannemen. Geef een van je werknemers of bedrijfsleider de taak om goed op te letten op diefstal en dit bij jou terug te rapporteren. Zo kun je snel handelen.